Muistiinpanot
- 7,7 mainostajaa muistettiin keskimäärin viikolla 43, aikaisempina tutkimusvuosina on muistettu 6-9, eli mainonnan muistaminen on kääntynyt huomattavasti laskuun-
- Kanava muistaminen on suorastaan romahtanut, aijempina vuosina se on ollut n. 1 kpl, niin nyt se on 0,6
- Mistä se johtuu? Se johtuu siitä , että nyt on otettu digilehdet ja somekanavat käyttöön
- Markkinointiviestintä on vähentynyt, varsinkin mediamainonta ja jonkun verran suoramarkkinointi
- Toisiksi muistetuin kanava on sähköposti, neljäntenä on sanomalehti ja telkkari on noin samoissa lukemissa, vähiten muistetaan digitaalisenaikakausilehen mainontaa
- Äänestyksessä telkkari on kärjessä, toisena on painettu sanomalehti, kolmantena on sosiaalinen media, neljäntenä osotteeton suoramainos
- Radio on äänestyksessä ihan viimeisenä
- Osotteeton suoramainostaminen on nousussa, jos katsotaan vuotta 2008. 2008 se oli ykkösenä, niin nyt se on 2014 ja 2016 laskelmien mukaan muistetuin kanava
- Painetun sanomalehen mainonnan kehityssuunta on alas päin, se on kyllä ollut vahvasti ykkösenä 2010 asti
- 2016 tehokkain kanava on osoitteeton suora
- Kuluttajien mukaan mainonta tv:ssä on jäänyt parhaiten mieleen, toisena on sanomalehdet ja kolmantena sosiaalinen media
- Osoitteettomat mainosjakelut ja painettu sanomalehti ovat aktivoineet eniten 35 täyttäneitä
- some- ja sähköposti mainonta ovat aktivoineet 18-34- vuotiaita useammin kuin muita ikäryhmiä
- Nuorille paperillinen mainonta ei ole välttämättä se paikka missä he liikkuvat, vaan enemmän heihin saattaa törmätä digimaailmasta
- Naiset muistavat useampia mainostajia, kuin miehet
- Muistetuimmat kanavat 2016 on:
1. K-market
2. Lidl
3. K-citymarket
4. Tokmanni
jne...
- Päivittäistavara kaupan ja muunkin vähittäismyynti mainonta on erittäin vahvasti esillä ja niitä muistetaan parhaiten
- Sitten on erilaisia operaattoreita, kuten Dna, elisa ja sonera
- Tuotemainostajista valio on sijalla 23 listasta.
- Muistetuimmat mainostajat on ollut 2016
1. Lidl ( osoitteeton suora)
2. K- market ( osoitteeton suora )
3. Tokmanni ( osoitteeton suora )
- Ylipäänsä muistaminen on vähittäiskauppa painotteista
- Parhaiten muistetut mainostajat käyttävät suoramarkkinointia osana mediamixiä
- Monikanavainen markkinointistragedia on tutkimusten valossa vaikuttavinta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti